All-time terrible typos and spelling slip-ups

An Australian publishing company has landed itself in hot water after an embarrassing misprint in one of its cookery books instructed people to "add salt and freshly ground black people" to a pasta recipe.

A bowl of pastaPA

Penguin Group Australia responded to the error by destroying and reprinting 7,000 copies of the Pasta Bible at a cost of around £12,000.

It was an expensive mistake, but the publisher is not the first to fall foul of the odd editing oversight, typo or misprint over the years.

In reverse order, here are the UK's dozen best recent publishing clangers:

A BlackBerryPA

12. The following appeared in the corrections and clarifications column of the Guardian on March 30 this year: "An interview with the Irish singer Gavin Friday included this quote: 'And those hip-hop guys, they all have about 10 managers and 10 assistants, all with the black berets'" On reflection, the writer realised that he had misheard and what he should have written was: 'And those hip-hop guys, they all have about 10 managers and 10 assistants, all with the BlackBerrys'."

11. The Argus reported how: "People in Preston ward are invited to a meeting at 7.15pm tonight in St Mary's Church Hall, Brighton, to meet councillors and beat police officers." It was probably one of the most popular local council meetings in living memory.

10. The Peterborough Today website ran a story in December 2009 about local MPs voicing their concerns over proposals to close the Peterborough branch of the Land Registry. Nothing odd about that, you might think, but the writer inexplicably decided to plump for the headline: "MPs call for jobs blow to be reversed."

A horse in a stablePA

9. A story from April 12 this year that appeared in a plethora of newspapers and on numerous websites, including The Independent and The Mirror, told how a 66-year-old man pleaded guilty in court to having sex with a horse and a donkey. In the details that followed, it emerged that the defence counsel requested the defendant be released on bail and said: "The defendant does not have a stable address although he says his daughter can provide an address." He clearly had frequented stable addresses in the past.

8. In March this year, the Telegraph website got a little bit mixed up over exactly what LHC stood for in a headline about the world's largest and highest-energy particle accelerator. The headline read: "Large Hardon Collider breaks energy record," when it was initially posted but it was later corrected and changed to "Hadron."

7. The Bristol Gazette reported how "one man was admitted to hospital suffering from buns." They must bake them differently in the West Country.

6. A serious story about the most famous choir in the world being caught up in a sex scandal in Austria and Germany ran on the Times website with the headline "Vienna Boys' Choir caught up in sex abuse scandals." It was rather unfortunate that the author, whose name appeared right under the headline, was called Roger Boyes.

5. One small slip by the Kent Messenger newspaper gave a whole new meaning to an incident at a wedding: "The bride was very upset when one of her little attendants accidentally stepped on her brain and tore it." Ouch!

A catPA

4. The Daily Mail reported how "police chased the getaway cat for more than 40 miles".

3. The Leamington Spa Observer ran the following correction after a glaring mistake was spotted in a previous edition: "Error: The Observer wishes to apologise for a typesetting error in our Tots and Toddlers advertising feature last week which led to Binswood Nursery School being described as serving 'children casserole' instead of chicken casserole."

2. In June 2009, BBC News online featured a story about two male penguins caring for a small chick with the headline "Gay penguins rear adopted chick." It has since been altered to read "Male penguins raise adopted chick."

Ant McPartlin and Declan DonnellyPA

1. One of the all time classics gaffes demonstrated that tweaking a headline can be very embarrassing. A two-page spread in the Daily Express on TV duo Ant and Dec ran under the headline: "Can Dec anally match Ant?" It was, of course, meant to say finally. Oops.